تکنولوژی

تشریح سیستم حمل و نقل میان سیاره ای و سفر به مریخ توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک اخیرا در بخش AMA وب سایت ردیت مطالب جالب‌توجه و تازه‌ای را در باره جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای (ITS) و استعمار مریخ مطرح کرد.

ماسک در حدود یک ماه پیش به عنوان مدیرعامل ارگان هوافضای اسپیس ایکس (SpaceX) در همایش میان‌المللی فضانوردی (IAC) استرالیا سخنرانی جالبی را در پیوست صحبت‌های سال پیشش، در خصوص برپایی شهریگری بر روی مریخ و جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای که با نام “BFR” هم شناخته می‌شود، ایراد کرد و از به کارگیری تمامی منابع اسپیس ایکس برای سکونت در مریخ و افزایش سرعت جابه‌جایی افراد در میان نقاط مختلف سیاره زمین خبر داد.

به تازگی هم این کارآفرین خلاق در بخش «هر سوالی داری از من بپرس» (AMA) وب سایت ردیت با علاقه‌مندان در باره موشک ITS،‌ موتور به کار رفته برای آن و موضوعات مرتبط صحبت کرد؛ در پیوست به بررسی اطلاعات اصلی منتشرشده در این پرسش و پاسخ خواهیم پرداخت.

جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای

مصاحبه به طور کلی بر روی جزئیات ITS متمرکز بود و از آنجایی که ایلان ماسک هدف اصلی از ساخت آن را مسافرت میان زمین و مریخ اعلام کرده است و به تازگی تغییراتی در طرح اولیه ارائه‌شده در سال 2016 به وجود آمده بود، کاربران ردیت از ماسک در باره ظاهر استوانه‌ای ITS سوال کردند. مدیرعامل اسپیس ایکس اظهار کرد که دلیل گزینش این ظاهر رسیدن به بهترین نسبت وزنی ممکن برای حمل کردن بار به صورت عمودی و پیدا کردن مناسب‌ترین جایگاه ممکن برای نسب صفحات محافظ دمایی بر روی موشک است. در باره تغییر طرح مخازن سوخت از حالت کروی به حالتی کشیده‌تر هم پرسشی مطرح شد که ماسک دلیل این تغییر را بهتر کردن سیستم لوله‌کشی از مخزن به موتورها اعلام کرد.

در پیوست پرسش و پاسخ، ترکیب‌بندی جدید بال‌ها و سپرهای حرارتی که به نسب گذشته از حالت یکپارچه و متصل به بدنه، به حالت ماژولی در آمده بودند، موردبررسی قرار گرفت. ایلان ماسک در باره این بخش از جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای اظهار کرد که بال‌های قابل‌مشاهده در طرح سال 2017 از نوع دلتا بوده و تنها برای تضمین وارد شدن موشک به صورت مناسب به فضا طراحی شده‌اند. با این حال کاملا تایید نشد که این قسمت از ITS به صورت ماژولی است و قابلیت جدا شدن از بدنه را دارد یا خیر.

کاربر دیگری در رابطه با بال‌های ITS و با در نظر دریافت وجود بخشی دم مانند در شاتل ناسا، سوال کرد که چرا موشک اسپیس ایکس دارای این قسمت نبوده و چگونه تغییر در جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای ثبات موشک در حالت عمودی را حفظ می‌کنند؛ در پاسخ شخص دیگر اشاره کرد دم شاتل ناسا برای ورود دوباره به جو زمین کاربردی نداشته و ITS هم به این بخش احتیاجی ندارد. ماسک هم صحبت‌های این کاربر مطلع را تایید کرد و به شوخی گفت که «دم‌ها بدرد نمی‌خورند!»

در پیوست روشن شدن جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای شخص دیگری در باره بخش حمل بار موشک سوالاتی را مطرح کرد و ماسک هم در پاسخ این کاربر اظهار کرد که نخستین سفر ITS بدون بار بوده، اما در پرتاب‌های بعدی طراحی‌های مختلفی برای برپایی قابلیت حمل بار، سوخت و محموله‌های گوناگون اجرا خواهند شد.

این بخش از صحبت‌ها به پرسش دیگری در باره حرارت در مخزن سوخت‌ها ختم شد و فردی در باره کافی بودن کاربرد از عایق‌بندی برای جلوگیری از تبخیر و جوشش سوخت در داخل مخازن سوال کرد. ماسک در پاسخ گفت که عایق‌بندی مخصوصی برای این بخش از ITS در نظر گرفته شده و برای اطمینان، خنک‌کننده‌ای با نام “cryocooler” هم مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

در کنار سوالاتی در باره طریقه فرود آمدن موشک بر روی زمین، یکی از علاقه‌مندان به تغییر تعداد پایه‌های فرود از 3 به 4، نسبت به طرح سال 2016، اشاره کرد و ماسک در پاسخ گفت که کاربرد از 4 عدد پایه ثبات ITS را در شرایط سخت بالا می‌برد.

اما در انتهای صحبت‌ها در باره جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای موضوع بزرگی در ارتباط با خطر تشعشع برای سلامتی فضانوردان که در سخنرانی سال گذشته به آن اشاره نشده بود، مطرح شد؛ ماسک در باره سوال پایان اظهار کرد که موشک ITS برای این منظور به یک محافظ طوفان خورشیدی نیاز داشته و پرتوافکنی محیطی در هنگام جابه‌جایی در فضا آنقدرها هم مشکل‌زا نیست.

موتورهای رپتور

در تازه‌ترین سخنرانی ماسک در همایش میان‌المللی فضانوردی اعلام شد که تعداد موتورهای رپتور ITS از 42 به 31 عدد کاستن یافته‌اند؛‌ مدیرعامل اسپیس ایکس به کاربران وب سایت ردیت گفت که دلیل این تغییر که رانش موشک را از 300 تن به 170 تن کم کرده، کاستن وزن وسیله در طرح جدید بوده است. کاستن تعداد موتورها پیچیدگی پیش روی مهندسان در شرایطی که وسیله ناچار است تا در حالتی اضطراری فرود آید را کمتر کرده و قدرت مانور ITS را برای انتقال بار در میان نقاط مختلف زمین، بیشتر می‌کند.

با روشن شدن قسمت‌هایی از جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای، در باره افزایش مقیاس نمونه‌های اولیه موتورهای رپتور سوالاتی مطرح شد و ماسک در این رابطه دشواری تضمین سلامت مسافران موشک را در مقابل افزایش مقیاس موتورها، غیرقابل مقایسه دانست. او اشاره کرد که به کارگیری ITS برای جابه‌جایی مسافران در سیاره زمین نقش مهمی را در دستیابی اسپیس ایکس به خواسته‌های بلندمدتش ایفا می‌کند و در همین رابطه، با وجود شگفت‌انگیز بودن کاستن مدت‌هنگام موردنیاز برای جابه‌جایی از میان دو مکان بر روی زمین، از 15 ساعت به 30 دقیقه، سلامتی افراد مسافر موشک فوق‌العاده حیاتی است.

بخش دیگری از جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای بر روی مکانیسم افزایش فشار سوخت داخل مخازن موشک متمرکز شد و کاربران در باره نحوه بیشتر شدن دمای سوخت برای افزایش فشار در تانک‌ها سوالاتی را مطرح کردند. این صحبت‌ها به سوالی در باره جایگزینی موتورهای رپتور با نوع دیگری به نام سوپردراکو (SuperDraco) ختم شد و ماسک در پاسخ به این پرسش، طرح رپتور را مناسب‌تر از سایر طرح‌ها اعلام کرد.

بخش دیگری از اظهارات یکی از جالب‌ترین جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای را آشکار کرد؛‌ ماسک ادعا کرد که موشک ITS مجهز به دو نوع مختلف موتور رپتور بوده که تعدادی از آن‌ها برای کار در شرایط خلا طراحی‌شده و مابقی در فشار هوا در سطح دریا قابل‌کاربرد هستند. از طرف دیگر موتورهای خلا در شرایط فشاری سطح دریا امکان فعالیت داشته، اما این اتفاق تنها مختص شرایطی اضطراری خواهد بود.

پرسش پایان از این بخش هم با توجه به سابقه اسپیس ایکس در باره موتورهای سوپردارکو، مربوط به کاربرد از فناوری پرینت سه بعدی برای ساخت اجزا سیستم ITS بود. ماسک در این باره اعلام کرد که بخش‌هایی از موتور به کمک پرینترهای سه بعدی مونتاژ می‌شوند،‌ اما بیشتر اجزاء حاصل فرآیندهای فورج و ماشین‌کاری خواهند بود. در پیوست هم به آلیاژ جدیدی با استحکام بسیار در دماهای بالا که توسط اسپیس ایکس طراحی شده، اشاره‌هایی شد.

تصرف مریخ

اما به اعتقاد بسیاری، مهم‌ترین بخش صحبت‌های ماسک در رابطه با جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ‌ای، به نقشه‌های اسپیس ایکس برای برپایی شهریگری انسان بر روی سیاره سرخ مربوط می‌شد. در پاسخ به سوال‌ها در باره پایگاه این ارگان بر روی مریخ اطلاعات دقیقی به اشتراک گذاشته نشد، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، ماسک قصد دارد تا کمترین بلندی ممکن را برای رسیدن به بیشتر اصطکاک هوایی در هنگام پایین آمدن ITS در نظر گرفته و مکانی نزدیک به منابع یخ را برای ساخت سوخت گزینش کند. او اظهار کرد که محل‌های نزدیک به خط استوای چهارمین سیاره منظومه شمسی برای قرار دادن پنل‌های خورشید و ساخت انرژی بهترین گزینه است.

همچنین‌، اشاره‌هایی به کاربرد از تجهیزات کمپانی حفاری ماسک که با نام ارگان بورینگ (Boring Company) شناخته می‌شود، برای حفر تونل و کشف منابع مختلف برای دستیابی به سوخت بر روی سیاره سرخ مطرح شد.

کاربری در این بخش از صحبت‌ها در باره جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای سوال کرد که اسپیس ایکس با چه کمپانی‌های دیگری برای زنده نگه‌داشتن بشر بر روی مریخ همکاری خواهد کرد و بخش‌هایی از ماموریت تسخیر سیاره سرخ که توسط ارگان ماسک قابل‌اجرا نیست، به عهده چه کمپانی‌هایی خواهند بود؛ ماسک در این رابطه با دقیق صحبت نکرد، اما به علاقه‌مندان تضمین داد که اسپیس ایکس وظیفه رساندن بشر به مریخ، ساخت تجهیزات لازم برای ساخت سوخت و زنده نگه داشتن مسافران را به نحو احسن انجام خواهد داد؛ از طرف دیگر نقش ارگان‌ها و میلیون‌ها انسان دیگر برای ساخت شهریگری بر روی سیاره چهارم منظومه خورشیدی حیاتی است.

برنامه‌های میان‌مدت تا سال 2022

در اواخر پرسش و پاسخ در باره جزئیات سیستم حمل و نقل میان سیاره ای یکی از کاربران در باره انتظارات علاقه‌مندان میان سال‌های 2017 و 2022 سوال کرد. ماسک در پاسخ تایید کرد که تست‌های بیشتری برای بهبود طرح ITS انجام می‌شوند و نقشه‌ها برای استعمار مریخ با سرعت هرچه بیشتر، پیش خواهند رفت.

لینک منبع
جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا