سفرنامه

خوشمزه ترین کباب های ترکیه

خوشمزه ترین کباب های ترکیه

ترکیه کشور هم مرز با ایران که در کنار دیدنی های رنگارنگی که در این سرزمین میتوانید ببینید ، فرهنگی غنی نیز در تمام نقاط آن جریان دارد. از تجربیات دلنشین سفر به ترکیه چشیدن غذاهای خوشمزه ای است که در رستوران های کوچک و بزرگ این کشور سرو می شوند و شما این فرصت را خواهید داشت تا طعم های خلق شده توسط آشپزهای ترکیه ای را امتحان کنید.

در تهیه و پخت بیشتر کباب ها از گوشت بره یا گوساله استفاده می شود و همچنین در اکثر کباب ها از پیاز و ادویه جات استفاده زیادی استفاده می شود. نوعی از آن که در ایران با نام کباب کوبیده معروف است در قفقاز به نام کلی کباب یا در برخی نقاط به نام لوله کباب شناخته می شود.
کباب در کاخ های عثمانی متفاوت از آنچه امروزه همراه با کوجه و فلفل سرو می شود، طبخ و سرو می شد. طبخ کباب از دوره سلطان محمد فاتح در کاخ های عثمانی رواج پیدا کرد. کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه ی پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می گردد.

در ترکیه کباب های بسیار متنوعی وجود دارد که انصافا همه شان لذیذ و خوشمزه هستند و با اسامی مختلفی شناخته می شوند. اگر قصد سفر به ترکیه و شهرهای معروفی مثل استانبول را دارید توصیه می کنیم حداقل دو سه مورد از این کباب ها را امتحان کنید. به یقین طعم لذیذ کباب اصیل ترکی در رستوران های ترکیه به یکی از بی نظیرترین تجربه های سفرتان تبدیل خواهد شد.

دونر کباب | Döner Kebab

دونر کباب درواقع همان کباب ترکی خودمان است و بدون شک مشهورترین کباب ترکیه است و در ایران هم بسیار محبوب است. دنر کباب را خیلی ها در جهان می شناسند. تنها در آلمان بیش از ۱۶ هزار مرکز عرضه، روزانه ۴۰۰ تن کباب ترکی به فروش می رسانند. برش های نازک گوشت را روی سیخی بزرگ و متحرک قرار می دهند تا کبابی متراکم و لایه لایه تشکیل بشود. حرارت آتش چربی گوشت را آب می کند و کبابی لذیذ و خوشمزه به نام دونر کباب به وجود می آید.

دونر کباب را معمولا همراه با نان یه به صورت ساندویچ سرو می کنند. این کباب تاریخچه ی جالبی دارد؛ زمانی که اسکندر افندی که در شهر بورسای ترکیه زندگی می کرده است،   در سال ۱۸۰۰ میلادی دست به اختراع جالبی می زند. او نوعی از کباب را اختراع می کند که گوشت را سیخ می کرد و دور آتش می چرخاند. حاصل کار او همان کباب ترکی امروزی و یا دونر کباب است. اگر در حین سفر به ترکیه فقط یک نوع کباب را می خواهید امتحان کنید پیشنهادمان دونر کباب است.

دونر کباب

اسکندر کباب | Iskender Kebab

حتما تا به حال نام اسکندر کباب را شنیده اید. این غذا یکی از محبوب ترین و معروف ترین کباب های ترکیه است که منشاء اصلی اش به شهر بورسا ترکیه برمی گردد. ظاهرا اولین بار فردی به نام افندی اسکندر این نوع کباب را ابداع کرده و به همین دلیل اسکندر کباب نامیده می شود.

برای تهیه سس آن پوره ی گوجه فرنگی را با روغن زیتون و فلفل در یک ماهی تابه تفت می دهند و بعد از مدت کوتاهی به آن نمک، فلفل تند و سبزی های معطری مثل جعفری تازه و نعنا به عنوان چاشنی اضافه می کنند. این کباب را هم مثل دونر کباب روی کباب گردان های عمودی طبخ می کنند اما اگر بخواهید آن را در منزل درست کنید می توانید تکه های گوشت گوسفند و یا گاو را در مواد بخوابانید و بعد آن ها را کباب کنید. سپس با سس مخصوص اسکندر کباب نوش جان فرمایید.

امروزه در تمام شهرهای ترکیه اسکندر کباب سرو می شود اما همچنان برای چشیدن طعم اصیل اسکندرکباب باید به شهر بورسا ترکیه بروید.  البته رستوران های زنجیره ای به نام اسکندر افندی هم در تمام شهرهای ترکیه شعبه دارد که اسکندرکباب اصیل را سرو می کند.

اسکندر کباب

شیش کباب | Shish Kebab

همه ما کم و بیش با شیش کباب مشهور ترکی آشنا هستیم. برای تهیه شیش کباب تکه های گوشت را که قبلا مزه دار شده به سیخ می کشند و بعد روی ذغال یا آتش کباب می کنند. شیش کباب یکی از خوشمزه ترین و مشهورترین کباب های ترکیه است و معمولا با گوشت بره یا گاو و بدون سبزیجات تهیه می شود.

شیش کباب

چوپ شیش | Çöp Şiş

یکی دیگر از لذیذترین کباب های ترکیه چوب شیش یا چوق شیش کباب نام دارد. این کباب را معمولا به عنوان پیش غذا سرو می کنند چرا که ترک ها معتقدند که جوق کباب معده را آماد می کند تا بتوان به راحتی و با اشتهایی باز کباب های خوشمزه و غذاهای دیگر ترکی را نوش جان کرد.

در واقع، وقتی گوشت را برای شیش کباب به مکعب های تر و تمیز تقسیم می کنند با باقی مانده گوشت و اضافه های گوشت چوپ کباب درست می کنند. خرده های گوشت و چربی را با سیر، فلفل سیاه، پونه کوهی و روغن زیتون ترکیب می کنند و به سیخ می کشند. البته ممکن است با کبابی با گوشت گوسفند و یا حتی مرغ هم برخورد کنید که با عنوان جوق کباب سرو می شود. این کباب خیلی زود آماده می شود و به عنوان میان وعده یا غذای اصلی همراه با گوجه و فلفل سرو می شود.

چوپ شیش

علی نازیک کباب | Ali Nazik Kebab

علی نازیک کباب از نظر محبوبیت در کبابهای ترکیه رقیب اسکندر کباب به حساب می آید. برای تهیه ی این کباب بی نظیر که قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی می رسد، از ترکیب گوشت بره مزه دار شده و کباب شده همراه با بادمجان کبابی و ماست چکیده استفاده می شود. البته در برخی رستوران ها به جای گوشت بره، از گوشت گاو گوسفند هم استفاده می کنند. ترکیب گوشت کباب شده با بادمجان کبابی و ماست چکیده فوق العاده لذیذ و بسیار دلچسب می شود.

معروف ترین کباب های ترکیه

پاتلیجانلی کباب | Patlıcanlı Kebab

پاتلیجانلی کباب یا همان بادمجان کباب در واقع ترکیب دو غذای بهشتی، یعنی گوشت و بادمجان کباب شده است! کوفته های کوچکی از گوشت درست می کنند و بعد یکی درمیان با حلقه های بادمجان به سیخ می کشند. بعد روی آن ها کلی روغن زیتون می ریزند و کباب می کنند. پاتلیجانلی کباب یکی از محبوب ترین کباب های ترکیه است و علاوه بر ظاهر زیبا، طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای هم دارد. این غذا را هم مثل اکثر کباب های ترکیه همراه با گوجه کبابی و فلفل و پیاز سرو می کنند.البته اگر نخواهید روی آتش کباب کنید می توانید، همین ترکیب را درون ظرفی بچینید و در فر بگذارید. بعد از پخته شدن در کنار چاشنی های مختلف و با نان و یا برنج این کباب خوشمزه را میل کنید.

پاتلیجانلی کباب

جوجه کباب یا تاووک شیش | Tavuk Şiş

مرغ کباب که به آن Tavuk SIS با تلفظ ( tah-vook ) گفته میشود برای افرادی که زیاد اهل گوشت قرمز نیستید و با این حال می خواهند یکی از خوشمزه ترین کباب های ترکیه را امتحان کنند پیشنهاد میشود. برای تهیه این کباب، تکه های سینه مرغ یا قسمت های دیگر را ابتدا در شیر یا ماست چکیده می خوابانند و بعد در روغن زیتون و ادویه های مخصوص کباب قرار می دهند. بعد تکه های مرغ مزه دار شده را به سیخ می کشند و کباب می کنند. نوع تندتر و اسپایسی تر این کباب همراه با سس فلفل قرمز ویژه سرو می شود و بسیار خوشمزه و تند و تیز است.

تاووک شیش

 بیتی کباب | Beyti Kebab

بیتی کباب یکی از قدیمی ترین کباب های ترکیه است و از دوران امپراتوری عثمانی تهیه می شده است. گفته می شود که این کباب توسط یکی از رستوران های مشهور استانبول به نام Beyti دوباره احیا شده و به همین دلیل امروزه به آن بیتی کباب می گویند. برای تهیه بیتی کباب تکه های گوشت گاو را با ادویه های مختلف مزه دار می کنند و بعد لایه نازکی از خمیر یوفکا را دور آن می پیچند. سپس تکه های کباب را به سیخ می کشند و روی آتش کباب می کنند.

از ماست و سس گوجه فرنگی و سبزیجات معطر به عنوان چاشنی این کباب استفاده می شود. البته ممکن است بیتی کباب را با برنج هم سرو کنند.

Beyti Kebab

آدانا کباب | Adana Kebab

آدانا کباب هم یکی دیگر از لذیذترین کباب های ترکیه است که در سرتاسر ترکیه تهیه می شود. نام این کباب از شهر آدانا ترکیه گرفته شده و ظاهرا این شهر به کباب های لذیذش شهرت دارد.

برای طبخ این کباب معمولا از  گوشت گاو استفاده می شود اما گاهی هم مخلوطی از تکه های گوشت گاو و گوسفند را انتخاب می کنند. گوشت چرخ شده را با مخلوطی از پیاز، سیر، ادویه جات و ترشیجات مخصوص ترکی مزه دار می کنند. ترک ها ادویه ای مخصوص به خود را دارند که از ترکیب مواد و ادویه های مختلف زیادی تشکیل می شود؛ این ترکیب شامل سماق، پاپریکا، تخم رازیانه، دانه کنجد، زیره، دارچین، فلفل شیرین، نعناع و پونه کوهی می باشد. در مرحله بعد باید گوشت مزه دار شده را مانند کباب کوبیده ی ایرانی به سیخ کشید و روی آتش گذاشت.چربیِ گوشت عث انسجام مواد می شود و به هنگام پخت روی آتش، مزه ای لذیذ به غذا می دهد. وقتی آدِنا کباب آماده شود، باید سیخ را از آن جدا کرد. در نهایت چیزی کهسرو می گردد مشابه همان چیزی که ما با عنوان کباب کوبیده می شناسیم.

کباب آدانا بسیار پرمزه است و به دلیل مقادیر زیاد فلفل قرمز و پاپریکا، غذای تندی است و شاید هر کسی نتواند آن را بچشد، آدانا کباب معمولا همراه با سبزیجات کبابی مثل فلفل کبابی، پیاز و گوجه کبابی سرو می شود و آن را تنها یا در کنار پلوی سبزیجات می خورند.

آدانا کباب

اورفا کباب | Urfa Kebab

اورفا کباب نام یکی از غذاهای محبوب ترکیه است؛ کبابی که به گفته ی خود ترک ها از نظر محبوبیت و خوشمزگی بعد از آدِنا کباب قرار دارد و آن را پسر عموی آدِنا می نامند. این کباب هم بر اساس شهری به نام اورفا نامگذاری شده و طرز تهیه مشابه ای با آدانا دارد اما تندی کمتری دارد. برای تهیه اورفا کباب، گوشت چرخ کرده را با پیاز، سیر، زیره، پونه کوهی و پاپریکای شیرین ترکیب می کنند. یکی دیگر از تفاوت های اورفا کباب با آدانا کباب در این است که این کباب را کمتر کباب می کنند، به همین دلیل ظاهر آبدار و هوس برانگیزی دارد. پس اگر نتوانستید در سفر به ترکیه  آدنا را به دلیل طعم تند آن امتحان کنید حتما یورفا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

Urfa Kebab

توخی کباب ترکیه ای

شاید باورتان نشود که تلفیق دنبه با سینه مرغ قابل خوردن باشد ولی باور کنید که نه تنها این ترکیب قابل خوردن است بلکه خوشمزه هم هست. ترکیه ای ها کبابی با همین دو ماده اصلی و مخلفات می ‍ پزند که بی نظیر است.

در این غذا از سینه مرغ و دنبه ساطوری و ادویه های مختلف به همراه اسفناج و فلفل دلمه استفاده میشود و به همراه سیب زمینی سرخ شده و برنج سرو میشود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا